E-sport

E-sport eller elektronisk sport innebär olika tävlingar med datorspel, för enskilda personer eller hela lag. Man kan spela via olika nätverk eller över internet med en mängd olika spelkonsoler. Begreppet har använts sedan 90-talet och sporten har sedan dess utvecklats och vuxit till att innehålla några av de större eventen inom underhållningsindustrin.

Första online-spelet

Redan så tidigt som 1988 spelades ett av de första första online-spelen mellan olika lag. Netrek spelades av upp till 16 olika e-sportlag. Ett av de mer kända spelen som slog igenom på en bredare nivå är spelet Doom II, där Microsoft bland annat ordnade turneringar för att utse världens första pro-gamer Dennis Fong. Idag finns det betydligt fler som kan livnära sig på att tävla med datorspel och många har lika många fans som kända internationella fotbollsspelare. Intresset för online-turneringarna har växt kraftigt och 2015 tittade över 30 miljoner intresserade på när League of legends genomfördes, vilket innebär en nivå i likhet med fotbolls-VM eller de Olympiska spelen.

En udda fågel i idrottsvärlden

Det som kan skilja livet för en e-sportare jämfört med för en idrottsutövare inom en mer traditionell idrott, är bland annat att man utövar sporten när som helst på dygnet. Motståndare går att finna dygnets alla timmar och klimatet kan vara relativt hårt när åsikter uttrycks i kommentarsfält och på skärmen. Ett problem som överdrivet spelande ibland inneburit, är att negativa levndasmönster utvecklats, då man lever parallellt på internet och i det verkliga livet. Saker som sömn och sociala fysiska aktiviteter blir ibland lidande. Framtiden för e-sporten har dock av många målats som väldigt ljus, när det potentiellt finns stora möjligheter att kunna sammanföra olika grupper av människor med helt olika kulturer och bakgrunder.

Twitch

Twitch är en webbaserad plattform för att titta på och följa med i de olika spelen där man tävlar. Man kan strömma sitt eget spelande eller följa med i andras sessioner. Här finner man även olika presskonferenser och turneringar samt får intervjuer och utläggningar kring sporten. Även andra plattformar innehåller stora mängder e-sport. På youtube finner man många videor med spelgenomgångar och utdrag ur turneringar. Idag är det lätt att spela in sitt eget spelande och sända det live till världens alla hörn, vilket gör sporten mycket publikvänlig och tillgänglig för de flesta.

Stora spel

Inom e-sport finns det spel som fått ett större genomslag än andra och ett av de största är League of Legends. I spelat utgår man från ett fågelperspektiv och två lag med vardera fem lagspelare möter varandra i en kamp om varandras baser. League of Legends tar ungefär 40 minuter att spela och det gäller att rasera motståndarens torn. Ett annat stort spel i samma anda är ”Dota 2” som fler samma grundprinciper men har en något längre speltid. Sedan 1999 har spelet Counter-Strike varit en gigant för bland annat landslagsspel och Sverige har rönt många framgångar. Counter-Strike är ett spel i så kallat ”förstaperson” med en mängd olika spellägen. Alltifrån att oskadliggöra en bomb till att möta varandra på skjutfältet erbjuds. Spelet innebär ett stort mått av taktik och samarbetsförmåga.